Detta skall handla om bilder

Nybro-1

Övergivet

Jag är inte helt familjär med wordpress men tänker ge det en chans.  I denna blogg tänker jag publicera lite bilder med tillhörande text. Jag tänkte också berätta en del om mitt fotande. Både i fält och när jag kommer hem till datorn.

En promenad runt Nybro i vintras gav dessa  stämningsbilder. Den lilla leksaken låg på marken så jag ställde den på bordet så att den fick vara med.

Färg

Tappad färg

Alla mina bilder redigeras i Lightroom och Photoshop. Till landskapsbilderna använder jag ett program som heter Photomatix. Det är ett program som slår ihop bilder med olika exponering till en 32-bitarsbild och på så sätt bildar ett större dynamiskt omfång. Så kallade HDR-bilder. Jag sysslar dock enbart med s.k. fusk-HDR där jag använder mig av en raw-bild som jag sparar i ett antal tif-bilder i olika exponering. Det lät komplicerat men jag hoppas att kunna skriva mer om detta framgent och då ska jag försöka vara lite klarare.

Ett förslag är att besöka moderskeppet som har videokurser på svenska i de viktigaste bildredigeringsprogrammen och då även i samtliga ovan nämnda program.

Jag lägger också en del bilder i mitt virtuella fotoalbum naturfoton. Där har jag nyligen gjort klart bilder på fjärilar som jag tagit under en tioårsperiod med olika digitalkameror.

Lämna en kommentar