Vril eller masurknöl på ett träd i Vickleby lund.

Inventering av bilder

Pierre-Stjernfeldt-91fb

Inte ens fåglarna ville sitta i trädet denna dag

Pierre-Stjernfeldt-92fb

En välkänd siluett på vägen mot Beijershamn på Öland

Jag håller för närvarande på att inventera bland mina bilder eftersom jag tänkte snygga till mitt virtuella fotoalbum. Då hittade jag lite bortglömt ”skräp”.

Dessa bilder är tagna 8 november 2008 i trakterna runt Vickleby på Öland. Canon 450d fotade jag med på den tiden. Bilderna är nyredigerade i Photoshop och Photomatix. I övrigt ingen manipulation mer än lite fix med kontrasterna.

Photomatix är ett mycket användbart program som jag använder till alla mina landskapsbilder och även ibland till blommor och fjärilar när kontrasterna är för stora för att få detaljer i hela bildytan. Använder ni Adobes Lightroom kan ni ha Photomatix som plugin. Då kan ni spara så kallade virtuella kopior i Lightroom som ni sen exporterar direkt till Photomatix. Dessa tar ingen plats på hårddisken alls.

Jag minns den här dagen. En sådan dag då man egentligen inte tycker att fota är speciellt kul. Jag hade precis skaffat ovanstående HDR-program och skulle testa att göra HDR-bilder. Jag följde skolboken och förberedde för riktig HDR. Ställde kameran på stativ och lät självutlösaren ta tre bilder med 2 bländarstegs mellanrum. Alltså en två steg överexponerad. En normalexponerad och en två steg underexponerad. Dessa gjorde jag 5 tiff-bilder av med ett stegs mellanrum. Nackdelen med att använda tre bilder så här är att vinden oftast gör att vissa delar av motivet rör sig mellan bildtagningarna. Typ löv och tunna grenar. Vilket bildar spökfenomen s.k. ”ghosts” på den slutliga HDR-bilden.

Senare har jag upptäckt att resultatet nästan alltid blir precis lika bra om man utgår från en raw-bild och sparar den i typ tre till sju versioner med ett stegs mellanrum med exponeringsreglaget i Lightroom eller Camera raw i Photoshop. Då slipper man dessutom dessa ”ghosts”. Numera utgår jag alltid från en bild vid normalt fotograferande.

Lämna en kommentar