En liten rundtur

Det blev en liten rundtur i trakten idag. Först Rismåla där jag gick en av slingorna på några kilometer. Kartfjäril har jag sett ett flertal i år redan och en dök upp även idag. Den etablerar sig mer och mer i trakten. Även sorgmantel har synts ganska frekvent i år. Dock ingen idag. Sen gick färden till Toresbo naturreservat. Sumpviol och en liten skogsfräken. Humlan nedan fick jag till mörk jordhumla. Rätta mig gärna. I Lidahult fick jag lite bilder på en hallonvivel tror jag efter lite googlande. Trädgårdsodlarnas lilla favorit. Den sitter på en vårfingerört med tanke på det oranga i basen. Här finns dock ett par att förväxla med bl.a. småfingerört. Garderar således,.

skogsfraken-1

Skogsfräken i Toresbo

sumpviol-1

Sumpviol i Toresbo

mork_jordhumla-1

Mörk jordhumla får jag detta till. Jag blir gärna rättad här

hallonvivel

Hallonvivel på vårfingerört

Lämna en kommentar